ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΤΡΕΛΑΣ…

Η Ελλάδα είναι η χώρα της όμορφης και γεμάτης αντιθέσεις φύσης, της καταγάλανης θάλασσας, του λαμπερού ήλιου, της καλής ζωής, της νόστιμης κουζίνας, των γλεντζέδων και φιλόξενων κατοίκων αλλά και της ανείπωτης γραφειοκρατίας!

Τα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας είναι συνθλιπτικά, μια τρέλα που βαράει κόκκινο!

Δηλαδή έτσι και μπλέξεις χρειάζεσαι δύο-τρεις δικηγόρους, πέντε-έξη λογιστές, ένα καλό ψυχίατρο και δυνατά ηρεμιστικά.

Όταν έχεις ζήσει πάνω από τέσσερις δεκαετίες στην Αυστραλία και επιστρέφεις στα πατρώα εδάφη, είσαι σε θέση να κάνεις συγκρίσεις. Και όταν κάνεις συγκρίσεις σε πιάνει τεταρταίος πυρετός!

Να αναφέρω ένα παράδειγμα, που υπέπεσε στην αντίληψή μου προχθές και σίγουρα παίρνει χρυσό στην Ολυμπιάδα της Γραφειοκρατίας:

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε μια ρύθμιση για τους ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν οφειλές προς την εφορία και τα ταμεία έως 50.000 ευρώ.

Μέχρι εδώ τίποτα το μεμπτό. Η «οδύσσεια» του ενδιαφερόμενου αρχίζει από τη στιγμή που αποφασίσει να κάνει χρήση της ρύθμισης για να εξοφλήσει το χρέος του! Θα πρέπει να αναζητήσει και να υποβάλει στις αρμόδιες υπηρεσίες ούτε ένα, ούτε δυο αλλά μέχρι και 21 δικαιολογητικά. Ναι καλά διαβάσατε μέχρι και 21 δικαιολογητικά! Μια αδικαιολόγητα βάναυση ταλαιπωρία!

Ειδικότερα η αίτηση, ανάλογα με την περίπτωση, θα πρέπει να συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά τα οποία παραθέτω πολύ περιληπτικά για να αποδείξω του λόγου το αληθές. Να σημειώσω ότι στην ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών το καθένα δικαιολογητικό συνοδεύεται από ένα κάρο επεξηγήσεις. Έχουμε και λέμε λοιπόν:

  1. Κατάλογο όλων των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
  2. Πλήρης περιγραφή των βαρών και λοιπών εξασφαλίσεων που είναι εγγεγραμμένα επί των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
  3. Πλήρη στοιχεία για κάθε συνοφειλέτη.
  4. Δήλωση για κάθε μεταβίβαση ή επιβάρυνση περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη.
  5. Στοιχεία κάθε νομικού προσώπου συνδεδεμένου με τον οφειλέτη με ημερομηνία σύστασης μεταγενέστερη της 1ης Ιανουαρίου 2012.
  6. Κατάλογο των προσώπων που αμείβονται από τον οφειλέτη και τα οποία αποτελούν συνδεδεμένα πρόσωπα με αυτόν, καθώς και ανάλυση των αμοιβών αυτών κατά τους τελευταίους 24 μήνες πριν από την υποβολή της αίτησης.
  7. Δήλωση εισοδήματος φυσικών προσώπων (E1) ή δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετών.
  8. Κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (Ε3) των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετών.
  9. Συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών και προμηθευτών των τελευταίων πέντε (5) φορολογικών ετών.
  10. Δηλώσεις στοιχείων ακινήτων (Ε9), εφόσον προβλέπεται σχετική υποχρέωση υποβολής.
  11. Πράξη διοικητικού προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος (εκκαθαριστικό) του τελευταίου φορολογικού έτους.
  12. Πράξη διοικητικού προσδιορισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του τελευταίου φορολογικού έτους.
  13. Τελευταία περιοδική δήλωση ΦΠΑ (Φ2), εφόσον προβλέπεται η υποχρέωση υποβολής της.
  14. Καταστάσεις βεβαιωμένων οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση και προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίες πρέπει να έχουν εκδοθεί εντός των τελευταίων τριών (3) μηνών πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
  15. Χρηματοοικονομικές καταστάσεις των τελευταίων πέντε (5) περιόδων, οι οποίες πρέπει να είναι δημοσιευμένες, εφόσον προβλέπεται αντίστοιχη υποχρέωση.
  16. Προσωρινό ισοζύγιο τελευταίου μηνός τεταρτοβάθμιων λογαριασμών του αναλυτικού καθολικού της γενικής λογιστικής, εφόσον προβλέπεται η κατάρτισή του.
  17. Αντίγραφο ποινικού μητρώου γενικής χρήσης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες.
  18. Πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο.
  19. Πιστοποιητικό περί μη κατάθεσης αίτησης πτώχευσης από το αρμόδιο Πρωτοδικείο.
  20. Πιστοποιητικό περί μη λύσης της εταιρείας, εφόσον ο οφειλέτης είναι νομικό πρόσωπο.
  21. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οφειλέτη.

Από την πόλη έρχομαι και στην κορυφή κανέλα! Αν έχετε συνέλθει από το σοκ, συνεχίσετε να διαβάζετε:

Οι επαγγελματίες που αναμένεται να καταθέσουν αίτηση θα είναι, όπως λέγεται, πολλές χιλιάδες. Φανταστείτε λοιπόν τι έχει να γίνει με τον όγκο των δικαιολογητικών. Με όλους αυτούς του τόνους χαρτιού! Θα απασχοληθούν χιλιάδες εφοριακοί για αμέτρητες χιλιάδες ώρες. Το ίδιο ισχύει και για τους οφειλέτες που για να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά θα χάσουν πολλά μεροκάματα ενώ θα μπορούσαν να απασχοληθούν παραγωγικά.

Πώς, λοιπόν, μπορεί με αυτά τα χάλια να πάει μπροστά τούτη η χώρα; Πώς μπορεί να αυξηθεί η παραγωγή; Πώς είναι δυνατόν να γίνει ανταγωνιστική η οικονομία; Πώς μπορούν να ενθαρρυνθούν οι επενδυτές;

Ενδεικτικά να αναφέρω ακόμα πρόσφατο δημοσίευμα της αθηναϊκής εφημερίδας «Καθημερινή» το οποίο τόνιζε ότι «η Ελλάδα συναγωνίζεται πλέον ευθέως την Ουγκάντα στη λίστα γραφειοκρατικής κατάταξης»!

Μέχρι να κατανοήσουν οι «φωστήρες» Έλληνες πολιτικοί ότι κάτι επί τέλους πρέπει να γίνει, θα ταλαιπωρούμαστε στα αδυσώπητα γρανάζια της γραφειοκρατικής τρέλας.

Περαστικά μας.

Αυτά για σήμερα. Μέχρι την επόμενη εβδομάδα να περνάτε όσο πιο καλά επιτρέπει η… ελληνική γραφειοκρατία.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΣΣΑΡΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.