ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ Η ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΖΑΚΥΝΘΟΥ – ΚΕΡΚΥΡΑΣ

Αρχές Δεκεμβρίου και από την Κέρκυρα, στη διάρκεια του Αναπτυξιακού Περιφερειακού Συνεδρίου πέφτει η… βόμβα. Πρωθυπουργός και Υπουργός Ναυτιλίας ανακοινώνουν πως επίκειται η ακτοπλοϊκή σύνδεση των Επτανήσων. Λίγους μήνες αργότερα, η εταιρεία Ilida Paxos Hydrofoil ανακοίνωσε τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια που θα συνδέσουν για πρώτη φορά τα Ιόνια Νησιά μεταξύ τους, δίνοντας “σάρκα και οστά” στα υποσχεθέντα.
Αρχική εκτίμηση όλων πως πρόκειται για μια νέα πραγματικότητα που θα σπάσει τον αποκλεισμό ανάμεσα στα νησιά της ίδιας Περιφέρειας!
Πως, η ακτοπλοϊκή σύνδεση των λιμανιών των Ιονίων, θα αποτελέσει ένα πολύ θετικό βήμα για την ανάπτυξη των νησιωτικών τόπων.
Ωστόσο, τα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα, είναι αρκετά και έχουν να κάνουν με την λειτουργικότητα της γραμμής, τα ναύλα των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, την ακρίβεια αφιξο-αναχωρήσεων αλλά και τον χρόνο μετάβασης από το ένα νησί στο άλλο.
Ας περιμένουμε να γίνει η αρχή και, γιατί όχι, να κάνουμε “island hopping” στο Ιόνιο.

Ο διαγωνισμός
Στις 5 Φεβρουαρίου 2018, ημέρα Δευτέρα και ώρα 10 πμ, στο κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, παρουσία των μελών της Επιτροπής που είχε οριστεί, πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός για τις επιδοτούμενες γραμμές, στις οποίες φέτος περιλαμβάνοταν και η νέα γραμμή για τα Ιόνια Νησιά που θα εξυπηρετεί την Κέρκυρα, τους Παξούς, την Κεφαλονιά, την Ιθάκη, την Λευκάδα και τη Ζάκυνθο.
Επρόκειτο για ανοικτό, δημόσιο, διεθνή αρχικό και επαναληπτικό μειοδοτικό διαγωνισμό για την εξυπηρέτηση της γραμμής για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Οκτωβρίου 2018 για τις συμβάσεις ενός έτους ή μέχρι 31 Οκτωβρίου 2020 για τις συμβάσεις τριετούς διάρκειας με το ανώτατο προσφερόμενο μίσθωμα ανά δρομολόγιο να ξεπερνά τις 12.400 €, ενώ το ύψος της εγγυητικής επιστολής στα 11.904 €.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, τη γραμμή, θα έπρεπε να αναλάβει με τρία δρομολόγια την ημέρα, από 1 Μαϊου έως 31 Οκτωβρίου 2018 επιβατηγό – δρομολογιακό πλοίο το οποίο θα πρέπει να έχει μεταφορική ικανότητα τουλάχιστον 90 επιβατών τον χειμώνα και 170 επιβατών το καλοκαίρι. Το ολικό του μήκος να είναι τουλάχιστον 29 μέτρα, ενώ εκκρεμότητα αποτελεί η τιμή των ναύλων…
Στη διαδικασία, συμμετείχαν δυο ενδιαφερόμενοι που κατέθεσαν την προσφορά τους, εκ των οποίων ο ένας απορρίφθηκε καθώς μετά την εξέταση του φακέλου βρέθηκε να μην πληροί τους όρους της προκήρυξης.

Η ανακοίνωση της Ilida Paxos Hydrofoil
Τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια, που θα συνδέσουν για πρώτη φορά τα Ιόνια Νησιά μεταξύ τους, ανακοίνωσε η εταιρεία Ilida Paxos Hydrofoil, και τα οποία θα είναι σε ισχύ, από την 1η Μαΐου 2018 έως και τις 31 Οκτωβρίου και θα πραγματοποιούνται με το επιβατικό πλοίο “HIGH SPEED AZIMUT JOY CRUISES”. Το πλοίο έχει μήκος 30 μέτρα και μέγιστο πλάτος 6 μέτρα, ενώ η χωρητικότητά του είναι 260 άτομα. Η νέα ακτοπλοϊκή γραμμή θα συνδέει κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή την Κέρκυρα με τους Παξούς, τη Βασιλική της Λευκάδας, τον Πισαετό Ιθάκης, τη Σάμη Κεφαλονιάς και τη Ζάκυνθο, ενώ αντίστροφα η ακτοπλοϊκή γραμμή με αφετηρία τη Ζάκυνθο και τελικό προορισμό την Κέρκυρα θα εκτελείται κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο.

Η θέση του Περιφερειάρχη
Ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θόδωρος Γαλιατσάτος, απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις για το θέμα, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΙΟΝΙΑΝ είπε ότι “έχω ενημερωθεί για την εξέλιξη του διαγωνισμού, όχι όμως επίσημα για τα δρομολόγια, αφού έχω ακούσει όσα διαρρέουν στον Τύπο. Πιστεύω ότι θα εξυπηρετούν αφού ενώνουν τα Ιόνια Νησιά. Ανοίγει νέους δρόμους στην επικοινωνία μεταξύ των νησιών. Για φέτος δεν θα έχει αυτοκίνητα αλλά μόνο επιβάτες. Εμείς θα παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της, θα δούμε τυχόν προβλήματα και το ενδιαφέρον που θα δημιουργηθεί στις και την τουριστική οικονομία και στις τοπικές κοινωνίες και είμαστε έτοιμοι μαζί με το υπουργείο ώστε την επόμενη χρονιά να έχουμε μια πιο εντατική εκμετάλλευση της γραμμής”. Ερωτηθείς για το πολύωρο του ταξιδιού πρόσθεσε πως “δεν ξέρω πόσο θα διαρκεί στην πράξη δεδομένου ότι έχει πολλές στάσεις. Ακόμα και εάν απαιτούνται τόσες πολλές ώρες ταξιδιού σημασία έχει πως κάποιος θα επιβιβαστεί σε ένα πλοίο και χωρίς να αλλάξει συγκοινωνία , μέσα και γεωγραφικές περιφέρειες θα βρεθεί στον προορισμό του. Αλλά μην ξεχνάμε ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος για να μετακινηθεί από νησί σε νησί”.

Υφυπουργός – Ν. Σαντορινιός: “Τεράστιο πεδίο ανάπτυξης”
O υφυπουργός Νησιωτική Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός δήλωσε πως “ηταν αδιανόητη αυτή η χρόνια απομόνωση, μιας περιοχής, με πανέμορφα νησιά, ιδιαίτερο πολιτισμό, τουρισμό και εμπόριο. Υπάρχει τεράστιο πεδίο ανάπτυξης στα Ιόνια Νησιά και το Υπουργείο Ναυτιλίας, είναι αποφασισμένο να δώσει όλες αυτές τις ευκαιρίες, υλοποιώντας την υπόσχεση του πρωθυπουργού, στο αυτοδίκαιο αίτημα των Επτανησίων”.

Οι πρώτες αντιδράσεις…
Οι πολίτες της Ζακύνθου βλέπουν αυτή την κίνηση με πολύ θετικό μάτι, αν και πολλοί από αυτούς είναι επιφυλακτικοί, όχι προς την απόφαση αυτή, αλλά ως προς τα ίδια τα νησιά. Και ενώ οι κάτοικοι των νησιών αναμένουν την έναρξη της νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, στο Δήμο Μεγανησίου, υπάρχουν έντονες αντιδράσεις για το γεγονός ότι το νησί δεν έχει συμπεριληφθεί στο δρομολόγιο της επιδοτούμενης γραμμής. “Κι ενώ η ακτοπλοϊκή σύνδεση ιονίων νήσων που αφήνει εκτός το Μεγανήσι δημοπρατήθηκε ήδη, εμείς καταθέτουμε ακόμα έγγραφα και κάνουμε «παραπονάκια» για να θυμίσουμε την» ύπαρξη μας» στην Περιφέρεια, τελευταίοι καταϊδρωμένοι και αργοπορημένοι στην προσπάθεια μας να δικαιολογήσουμε την αδιαφορία και την απραξία μας. Άλλη μια χαμένη ευκαιρία σε βάρος του τουρισμού και την ανάπτυξης του Μεγανησίου” αναφέρει το meganisitimes.gr .

Πάγιο αίτημα δεκαετιών
Εάν και εφόσον η κυβερνητική αυτή εξαγγελία για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των λιμανιών γίνει πράξη και δεν μείνει στα χαρτιά και στις προθέσεις, θα ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτημα δεκαετιών, όχι μόνο των κατοίκων του Ιονίου αλλά και των επισκεπτών τους.
Εξαιρετικά σημαντική είναι και η προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης των νησιών του Ιονίου, που διαφαίνεται τόσο στον τουριστικό όσο και στον εμπορικό αλλά και στον πρωτογενή τομέα. Μην ξεχνάμε ότι τα Ιόνια Νησιά είναι ένας παγκόσμιος προορισμός και αυτοί που τα επισκέπτονται δεν θέλουν να μείνουν περιορισμένοι αλλά να τα δουν όλα.

Τσίπρας: Τον Μάρτιο η σύνδεση θα είναι μία νέα πραγματικότητα
Την ανακοίνωση της απόφασης αυτής, έκανε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο Αναπτυξιακό Περιφερειακό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Κέρκυρα τον περασμένο Δεκέμβρη, ο οποίος μάλιστα τοποθέτησε την έναρξη της γραμμής τον Μάρτιο του 2018. Την είδηση έφερε στο τραπέζι του διαλόγου και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επισημαίνοντας πως “τον Μάρτιο αυτή η σύνδεση θα είναι μία νέα πραγματικότητα που θα σπάσει τον αποκλεισμό ανάμεσα στα νησιά της ίδιας Περιφέρειας. Πολλές φορές υπήρξαν προεκλογικές δεσμεύσεις, από πολλούς, αλλά έρχεται αυτή η κυβέρνηση, σε μη προεκλογική περίοδο, σε χρόνο συγκεκριμένο, μακριά από αυτούς τους πειρασμούς, για να δημιουργήσει αυτή τη δυνατότητα ”.

Ζητήματα που χρίζουν έρευνας και απαντήσεων
Η χρησιμότητα των συγκοινωνιών και της επικοινωνίας στις νησιωτικές περιοχές είναι πρώτης ανάγκης. Η καθημερινή σύνδεση των Ιόνιων Νησιών παραμένει το μεγάλο ζητούμενο, δεδομένου ότι ο Καλλικράτης και όχι μόνο, δημιούργησε νέες διοικητικές δομές και υπηρεσίες στην έδρα της Περιφέρειας, την Κέρκυρα, τις οποίες επισκέπτονται ολοένα και περισσότεροι κάτοικοι των άλλων περιοχών, προκειμένου να διεκπεραιώσουν διάφορες υποθέσεις τους.
Επίσης, ο μεγάλος αριθμός τουριστών που επιλέγει κάθε σεζόν να επισκεφτεί τα Επτάνησα και θελήσει έχοντας προορισμό ένα από αυτά να έχει τη δυνατότητα να επισκεφτεί άμεσα και τα άλλα χωρίς να δαπανήσει μεγάλο μέρος των διακοπών του στη μετάβαση.

1.Εξακολουθεί ο γεωγραφικός ορισμός για έδρα της περιφέρειας στην Κέρκυρα να ενώνει τα νησιά ή να τα χωρίζει, αφού από την πόλη της Ζακύνθου στην πόλη της Κέρκυρας η απόσταση είναι εξωπραγματική ήτοι: 150 ναυτικά μίλια!
2.Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή γραμμή συνδέει τελικά τα Επτάνησα στο σύνολο τους ή απλά τα διπλανά νησιά μεταξύ τους;
3.Γιατί να επιλέξει κάποιος μόνιμος κάτοικος ή καλοκαιρινός επισκέπτης το συγκεκριμένο δρομολόγιο όταν χρονικά, χρειάζεται περισσότερο με το να ταξιδέψει οδικώς για να βρεθεί από την Κέρκυρα στη Ζάκυνθο; Πολύ, δε περισσότερο όταν δεν μπορεί να ταξιδέψει με το ΙΧ του ή ως γκρουπ με λεωφορείο….
4.Όταν κάποιος θελήσει 7,5 ώρες από Κέρκυρα για Κεφαλονιά (Σάμη) και 9 ώρες για Ζάκυνθο είναι πολύ μεγάλος χρόνος για θαλάσσιο ταξίδι και μάλιστα σε ένα σκαφάκι μόλις 30 μέτρα μήκος! Όλες αυτές τις ώρες, τι θα κάνει ένας επιβάτης αν μάλιστα έχει και λίγο θάλασσα;
5.Τα ναύλα των επιβατών δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί. Θα είναι ενιαία η τιμή αν κάποιος ταξιδέψει από το βόρειο στο νότιο Ιόνιο ή θα υπάρχει διαβάθμιση ανάλογα τον τελικό προορισμό του επιβάτη;
6.Η γραμμή, προκηρύχθηκε ή όχι βάσει των αναγκών μιας γεωγραφικής Περιφέρειας και των επιμέρους τοπικών κοινωνιών; Ποια ειδική μελέτη, έθεσε και προσδιόρισε τους όρους και τα κριτήρια;
7.Μήπως με το ποσό και για το διάστημα που επιδοτείται από το δημόσιο χρήμα, θα ήταν καλύτερο αντί για ακτοπλοϊκή να επιλέγετο πιο σφιχτή και ουσιαστική – κατάλληλη δηλαδή – αεροπορική σύνδεση; Το λύσαμε ποτέ;
8.Ποιος φορέας από το Υπουργείο, εξέτασε με μελέτη ή διαβουλεύτηκε τις τοπικές κοινωνίες και τους πολιτικούς ταγούς, αν εξυπηρετείται με αυτή την απόφαση μια ολόκληρη Περιφέρεια; Με ποιόν συμφώνησε το Υπουργείο; Ποιος ανέλαβε την ευθύνη, μίλησε με τις αρχές της αυτοδιοίκησης, τους κοινωνικούς φορείς, το λαό;
9. Πολύ σοβαρό το ποσό επιδότησης από τα χρήματα των φορολογουμένων ελλήνων, για μία γραμμή η οποία, κανείς δεν γνωρίζει τι μελέτη βιωσιμότητας έχει και τον ρόλο που ακριβώς θα διαδραματίσει. Συμπληρωματικά ο επιβάτης θα πληρώνει το εισιτήριο που θα ορίσει η ναυτιλιακή εταιρία. Σύμφωνα με την προκήρυξη « η δαπάνη βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό ΚΑΕ 2131 «Επιδότηση άγονων γραμμών» του Ειδικού Φορέα 41-140 «Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή». Η εκτιμώμενη προϋπολογισθείσα δαπάνη για το χρονικό διάστημα μέχρι 31/10/2018 (σύνολο 52 εβδομάδες) κυμαίνεται από 5.762.033,93 μέχρι 6.632.924,79 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.), και από 7.144.922,08 μέχρι 8.224.826,73 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.24 %), ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων για τις δρομολογιακές γραμμές».
10.Τι θα γίνει το χειμώνα που οι καιρικές συνθήκες δεν πρόκειται ποτέ να βοηθήσουν ένα σκάφος 30 μέτρων να διασχίζει όλο το ΙΟΝΙΟ και πολύ δε περισσότερο τα θαλάσσια μέρη: κανάλι Β. Ζάκυνθος – Ν. Κεφαλλονιά, Β. Κεφαλονιά περιοχή Φισκάρδο – κάβος της κυράς στη Λευκάδα και στη συνέχεια Δυτικά της Λευκάδας σε φοβερά ανοιχτό πέλαγος και μέχρι τους Παξούς;;;

Πρέπει να καταργηθεί η Περιφέρεια Ιονίων Νησιών
Έχουμε αρθρογραφήσει με επιχειρήματα και θα επιμένουμε, μέχρι να καταλάβουμε ότι ζούμε στο 2020… Αυτό όμως είναι καλύτερα να το εκλάβουν και επεξεργαστούν, οι πολιτικοί ταγοί!
Είναι κουτό, να επιμένουμε να λύσουμε προβλήματα που δεν λύνονται και ο έλληνας φορολογούμενος, να πληρώνει εκατομμύρια ευρώ, από εκείνα που δεν έχει, ώστε να προσπαθούμε να πεισθούμε ότι ένα πλοίο 30 μέτρων θα πηγαίνει από τη Ζάκυνθο στην Κέρκυρα και ένα αεροπλανάκι θα ταξιδεύει 2 φορές την εβδομάδα με πανάκριβα εισιτήρια, μπας και μεταφέρει κανένα Ζακυνθινό και Κεφαλονίτη στην Κέρκυρα «για να κάμει τσι δουλειές του» στην έδρα της περιφέρειας!
Αυτή η περιφέρεια, με το πεπερασμένο πρόσχημα του πολιτισμού και για λόγους που ωφελούν πολιτικά και αναπτυξιακά μόνο την Κέρκυρα των 3 βουλευτικών εδρών, είναι δεδομένο πως δεν μπορεί να προσφέρει τίποτα στους πολίτες της. Είναι απομονωμένη, δυσκίνητη, χωρίς διοικητική δομή, ανελαστική, δραματικά μικρή πληθυσμιακά και χωρίς κίνητρα περιφερειακής ανάπτυξης και δράσης.
Η Ζάκυνθος με την Κεφαλονιά και την Ιθάκη, πρέπει άμεσα να ενταχθούν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με έδρα την Πάτρα, αφού εκεί είναι τα πάντα όλα όσα χρειάζεται ο πολίτης των δύο νησιών (υγεία, τουρισμός, άμεση συγκοινωνία, επικοινωνία, επιστήμη – εκπαίδευση, αστυνομική – λιμενική και πυροσβεστική βοήθεια, εμπόριο, τραπεζικές περιφερειακές διευθύνσεις, αποκεντρωμένη διοίκηση κλπ) και η Κέρκυρα με την Λευκάδα στην περιφέρεια Ηπείρου με έδρα τα κεντρικά Ιωάννινα, αφού εκεί εξυπηρετούνται σε όλα οι πολίτες των δύο αυτών νησιών.
Δεν ζούμε στο Αιγαίο! Ζούμε σε θαλάσσιες αποστάσεις από την χερσαία Ελλάδα, διάρκειας μίας ώρας. Συνδεόμαστε με την απέναντι ξηρά, όλα τα νησιά! Πόσο πιο απλό να το κατανοήσει κάποιος; Δεν ζούμε τρείς αιώνες πίσω, στα χρόνια της Βενετίας! Η «Ιόνιος Πολιτεία» είναι «το καροτάκι» της Κέρκυρας που ονειρεύεται ακόμη και σήμερα, τα χρόνια του Δόγη, για δικούς της λόγους!
Οσο, για τον πολιτισμό του Ιονίου, πάντα θα μας ενώνει, πάντα θα ξεχωρίζει και πάντα τα νησιά θα μπορούν να κάνουν επτανησιακές πολιτιστικές δράσεις (αν θέλουν, διότι ακόμη και σήμερα ο καθένας κάνει ότι του κατέβει… χωρίς κανένα κοινό σχεδιασμό). Τα Κήθυρα δηλαδή, γιατί κρατάνε ακόμη τον επτανησιακό πολιτισμό τους;
Ας ανοίξουμε τα μάτια και ας σταματήσουμε να σχεδιάζουμε το μέλλον με υλικά του παρελθόντος, διότι το μόνο που πετυχαίνουμε στο τέλος, είναι να αναπαράγουμε παραδοσιακά το παρελθόν!

«ΗΜΕΡΑ ΖΑΚΥΝΘΟΥ»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.