ΤΟ «ΑΝΑΙΜΑΚΤΟΝ ΠΑΣΧΑ» ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ ΔΡΑΚΟΥΛΗ

Υπάρχει ακόμη καιρός. Προλαβαίνετε να περάσετε το φετινό Πάσχα χωρίς τύψεις ότι συμβάλατε στη μαζική σφαγή. Φτάνει να το αποφασίσετε έστω και την τελευταία στιγμή. Ο τρόπος είναι απλός και οι «συνταγές χωρίς βία» για όλα τα γούστα. Είναι προφανές ότι στην περίπτωση που αρνηθείτε να ξεκοκαλίσετε το πασχαλιάτικο αρνί, θα δεχθείτε τα ειρωνικά πειράγματα των σαρκοβόρων όντων που σας περιστοιχίζουν. Μην πτοηθείτε. Όλοι εκείνοι που από την αρχαιότητα έως σήμερα κατήγγειλαν ως απολίτιστη, βάναυση και κανιβαλική τη συνήθεια της ανθρωπότητας να τρέφεται καταβροχθίζοντας σάρκες ζώων, υπέστησαν τη χλεύη και το σαρκασμό των ανυποψίαστων συγχρόνων τους. Τι κι αν στις γραμμές των οπαδών της χορτοφαγίας συμπεριλαμβάνονταν ο Πυθαγόρας και ο Πλάτωνας, ο Μοντέν και ο Βολτέρος, ο Τολστόι και ο Κάφκα; Η αποχή από το κρέας θεωρήθηκε πάντοτε συμπεριφορά εκκεντρική και αντιμετωπίστηκε με εξαιρετική δυσπιστία.
Αρκεί να θυμηθούμε την υποδοχή που επιφύλαξαν οι διανοούμενοι της εποχής του στον Ιθακήσιο Πλάτωνα Δρακούλη, τον φυτοφάγο σοσιαλιστή που – μεταξύ άλλων – ευαγγελίστηκε και τη συναδέλφωση των ανθρώπων με τα ζώα και επιχείρησε να εισαγάγει στην Ελλάδα τη διαιτητική του μεταρρύθμιση (τέλη του 19ου άι. και αρχές του 20ού).
«Αν τρως κρέας με τον διηνεκή και γαλήνιο πόθο μια μέρα να βρεθείς υπεράνω της όρεξης γι αυτό, τότε ευρίσκεσαι στην οδό της σωτηρίας, ενώ αν απέχεις της κρεοφαγίας αλλά μέσα σου αισθάνεσαι την όρεξη του κρέατος ισχυρή, τότε βρίσκεσαι σε χειρότερη θέση από τους εθισμένους κρεατοφάγους», γράφει μεταξύ των άλλων στο βιβλίο του Βιονομία.
Αντικείμενο χλευασμού υπήρξε κυρίως η απόπειρα του Δρακούλη να προπαγανδίσει ένα «αναίμακτον Πάσχα» διοργανώνοντας χορτοφαγικά συμπόσια, στα οποία καλούσε παράγοντες της εποχής προκειμένου να τους πείσει ότι ήγγικεν πλέον η ώρα να καταργηθεί η σφαγή των λαμπριάτικων αρνιών. Ιδού το χαρακτηριστικό αλλά και κακεντρεχές σχετικό σχόλιο που δημοσιεύτηκε στον «Νουμά» το 1909: «Ο φιλόσοφος χορτοφάγος κ. Πλ. Δρακούλης μαζί με τους περισσότερο χορτοφάγους και λιγώτερο φιλόσοφους συντρόφους του, αντί αρνί έφαγε χόρτα τη Λαμπρή, και το τελαλήσανε όλες οι εφημερίδες. Όταν κανείς τυραγνιέται από την τρομερή αρρώστεια που λέγεται ρεκλαμομανία, και σανό ακόμα είναι ικανός να φάει, για να γίνει κουβέντα για δαύτονε». (Αναφέρεται στο: Π. Μουλλάς, «Ο λόγος της απουσίας», ΜΙΕΤ, Αθήνα 1992, σ. 338-39).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:
Πλάτωνος Δρακούλη, «Υγιεινή και ηθική» (Αθήναι 1926). Το βασικό έργο, γραμμένο ήδη από το 1894, του ιδιόρρυθμου σοσιαλιστή κατά της κρεοφαγίας. Πλάτωνος Δρακούλη, «Βιονομία» η «Στοιχεία Βιονομίας, (Αθήναι 1907, 1916, 1931, 2000). Πλάτωνος Δρακούλη, «Υγιεινή και Ηθική», Αθήναι 1903, 1906, 1907, 1909, 1926 (Περιέχει και 24 συνταγές Ακρεοφαγίας). Πλάτωνος Δρακούλη, «Αναίμακτος δίαιτα», Αθήναι 1925. (Βιβλιοθήκη Τηλέμαχου Καραβία)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.